8 9 TAAKGEBIED 1 BEVORDEREN KWALITEIT BEWEGINGSONDERWIJS OP BASISSCHOLEN 1.1 Lessen bewegingsonderwijs 1.2 Lessen bewegingsonderwijs met sportkennismaking 1.3 Motorisch Remedial Teaching 1.4 Energizers 1.5 Pleinactiviteiten 1.6. Sport- en spel materiaal 1.7 Weerbaarheidslessen 1.8 Gezonde levensstijl 1.9 Accommodatieroosters en sportieve inrichtingen 1.10 Lokale en landelijke initiatieven voor basisscholen (vooral onder schooltijd) Kwalitatief goede beweeglessen, zijn van belang voor het toekomstige sport- en beweeggedrag van kinderen. Wij hebben in oud-Dongeradeel structureel het hele schooljaar gymlessen gegeven aan de groepen 3-8 op plaatsen met onbevoegde leerkrachten. In de andere oud-gemeenten hebben we dat gedaan in blokken van 8-12 weken. Duizenden kinderen hebben zo plezier in bewegen ervaren, hun motorische vaardigheden verbeterd en zijn gestimuleerd om gezond te leven. Alle verzoeken voor kleutergym zijn uitgevoerd; meer dan dertig klassen kregen een lessenserie van zes tot acht lessen. Hiermee zijn zo’n 600 kleuters bereikt en zij hebben spelenderwijs ontdekt en ervaren wat de mogelijkheden van hun lichaam zijn. Tevens zijn hun juffen en meesters geïnspireerd geraakt. Vanwege Corona is er een periode geweest dat we ondanks alle beperkingen online beweegtips, lessen op diverse noodopvangen en veel buitenlessen hebben gegeven. Dit werd door de scholen erg gewaardeerd. We hebben twintig CIOS/Alfa/ALO studenten begeleid. TAAKGEBIED 1.1 LESSEN BEWEGINGSONDERWIJS YES, WE HEBBEN TOUWEN!
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=